2023

Monitor Chiny w ONZ (12/2023). W grudniu do najważniejszych kwestii związanych z aktywnością ChRL na forum ONZ należy zaliczyć zaostrzenie stanowiska ChRL w kwestii izraelsko-palestyńskiej. Chiny nazwały Izrael okupantem i wezwały do przestrzegania zasad prawa międzynarodowego wynikającego z takiego statusu Izraela. Ponadto Chiny wykazując coraz większą determinację w celu organizacji konferencji międzynarodowej poświęconej konfliktowi izraelsko-palestyńskiemu, której spodziewaną konkluzją miałoby być przyjęcie harmonogramu wdrożenia tzw. rozwiązania dwupaństwowego, które zakończyłoby obecną fazę konfliktu i przyznało państwowość Palestynie. Ponadto szczególną uwagę zwraca zmiana retoryki ChRL w kontekście wojny Rosji na Ukrainie. Dyplomacja ChRL wzywała do ograniczania negatywnych skutków wojny w skali globalnej, odwracając uwagę od Ukrainy i dylematów związanych z ciągłą agresją Federacji Rosyjskiej na terytorium suwerennego państwa. Całość informacji z grudnia wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (11/2023). W listopadzie ChRL objęła rotacyjną prezydencję nad pracami RB ONZ, wykorzystując ten fakt do „wykazania efektywności”, dzięki przyjęciu rezolucji RB ONZ nr 2712, dot. kwestii izraelsko-palestyńskiej oraz organizacji otwartej debaty nt. „promocji pokoju poprzez wzajemny rozwój”. Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na krytyczne stanowisko ChRL wobec misji pokojowych ONZ i dążenie do wprowadzenia zmian w ich funkcjonowaniu. Ponadto na jakość chińskiej aktywności w ONZ, duży wpływ miały pozostałe listopadowe wydarzenia takie jak wizyta Xi Jinpinga w USA oraz wirtualny szczyt BRICS i próba koordynacji stanowisk członków, zaproponowana przez ChRL. Całość informacji z listopada wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (10/2023). W październiku większość działań ChRL w RB ONZ została zdominowana przez kwestie konfliktu izraelsko-palestyńskiego oraz wojny na Ukrainie. Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na przedstawienie przez Xi Jinpinga nowej „globalnej inicjatywy” Chin w zakresie zarządzania sztuczną inteligencją. Dodatkowo podczas spotkania Xi Jinpinga z Dilmą Rousseff, Przewodniczący wezwał do przekształcenia się Nowego Banku Rozwoju (NDB) i uczynienia systemu finansowego bardziej sprawiedliwym, szczególnie dla państw Globalnego Południa. Całość informacji z października wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (9/2023). We wrześniu do istotnych kwestii związanych z działalnością ChRL w ramach ONZ należy zaliczyć otwartą debatę nt. prac Rady Bezpieczeństwa ONZ. ChRL wnioskowała o ograniczenie liczby tematów pojawiających się na agendzie, co miało m.in. związek z coraz częstszym podejmowaniem tematu praw człowieka, który jest dla Pekinu problematyczny. Ponadto wnioskowano o stałe włączenie przedstawicieli Afryki w prace Rady. Dodatkowo należy zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość promocji „globalnych inicjatyw Chin”, szczególnie w kontekście pomocy humanitarnej i wsparcia państw Globalnego Południa. Całość informacji z września wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (7-8/2023). W lipcu i sierpniu do kluczowych kwestii związanych z działalnością ChRL w ramach ONZ należy zaliczyć otwartą debatę RB ONZ nt. głodu i zagrożenia bezpieczeństwa żywnościowego. Dyplomacja ChRL niemal całą uwagę poświęciła zagadnieniu rozwoju współpracy z państwami Globalnego Południa. To z kolei wykorzystywane jest przez Chiny do budowania „sieci kontaktów”, głównie w państwach Ameryki Łacińskiej i Afryki. W tym względzie dodatkowo uwagę zwracają działania ChRL w ramach innych formatów multilateralnych (BRICS, SOW), które coraz częściej wykorzystywane są do koordynacji polityki międzynarodowej w ramach ONZ. Całość informacji z lipca i sierpnia wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (6/2023). W czerwcu do kluczowych kwestii związanych z działalnością ChRL w ramach ONZ należy zaliczyć briefing RB ONZ dotyczący utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Przedstawiciel ChRL skupił się na czterech głównych obszarach, które mają związek z „globalnymi inicjatywami” wprowadzonymi przez Xi Jinpinga. Ponadto należy wskazać na rosnące napięcia między Chinami a Rosją, a to w kontekście eskalacji jądrowej prowadzonej przez Moskwę. Niezwykle ważna dla relacji chińsko-amerykańskich na forum ONZ stała się również wizyta Antonego Blinkena w Pekinie. Była to pierwsza wizyta wysokiego szczebla w stosunkach dwustronnych od 2018 roku. Całość informacji z czerwca wraz z komentarzem pobierz tutaj

Monitor Chiny w ONZ (5/2023). W maju do kluczowych kwestii związanych z działalnością ChRL w ramach ONZ należy zaliczyć dwa briefingi RB ONZ dotyczące sytuacji na Ukrainie. ChRL skupiła się na wyznaczaniu tzw. „czerwonych linii” w kwestii potencjalnej eskalacji konfliktu jądrowego związanego z planowanym rozmieszczeniem taktycznej broni jądrowej Rosji na terytorium Białorusi. Ponadto na szczególną uwagę zasługuje szereg spotkań i dyskusji wokół pracy ChRL z Unią Afrykańską. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na propagandowe wykorzystanie odmowy Światowego Zgromadzenia Zdrowia (WHA) dla członkostwa Tajwanu w Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) przez ChRL. Dodatkowo amerykańska dyplomacja na forum ONZ zwraca coraz większą uwagę na rozwój środowiska hakerskiego w Chinach. Całość informacji z maja wraz z komentarzem pobierz tutaj

Monitor Chiny w ONZ (4/2023). W kwietniu jedną z najważniejszych kwestii podejmowanych w ramach ONZ z udziałem ChRL była dyskusja nt. przyszłości multilateralizmu. Spotkaniu w gronie członków RB ONZ przewodził Siergiej Ławrow. Ponadto na szczególną uwagę zasługuje fakt odbycia się pierwszej rozmowy telefonicznej między prezydentami ChRL i Ukrainy, od momentu rozpoczęcia rosyjskiej agresji. Czy powyższe może implikować zmianę stanowiska ChRL wobec Rosji w ramach ONZ? Dodatkowo na uwagę zwraca aktywność Wang Yi, który zaangażowany jest w dialog dotyczący reformy RB ONZ. Całość informacji z kwietnia wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (3/2023). W marcu do najważniejszych kwestii związanych z aktywnością ChRL na forum ONZ należy zaliczyć przyjęcie rezolucji RB ONZ ws. konfliktu palestyńsko-izraelskiego. Dyskusja, która wywiązała się po ogłoszeniu wyników głosowania Rady była okazją do otwartej krytyki działań USA na forum ONZ przez dyplomatów ChRL. Ponadto na agendzie RB ONZ podjęto również historyczną kwestię rozpoczęcią militarnej interwencji NATO w Federalnej Republice Jugosławii, którą należy łączyć z planowaną wizytą Xi Jinpinga w Serbii w okresie przypadającym na 25. rocznicę zbombardowania ambasady ChRL. Ponadto na forum Rady podjęto dyskusję nt. dostaw broni na Ukrainę, co związane jest głównie z aktywnością państw Zachodu. Wszystkie z wyżej wymienionych wydarzeń podejmowanych na forum ONZ służyły do wygłoszenia krytyki przez Pekin wobec działań Waszyngtonu i państw sojuszniczych. Więcej informacji z marca wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (2/2023). W lutym do najważniejszych kwestii związanych z aktywnością ChRL na forum ONZ należy zaliczyć przeprowadzenie 55. sesji Rady Praw Człowieka ONZ. Stanowisko ChRL ogniskowało się wokół tzw. drugiej i trzeciej generacji praw człowieka. Należy przy tym podkreślić, iż to pierwsza – często pomijana przez ChRL – generacja dotyczyła m.in. ochrony jednostki przed nadużyciami ze strony władzy. Ponadto ciekawym wątkiem jest zaangażowanie ChRL w ramach tzw. Grupy Przyjaciół Neutralności na rzecz Pokoju, Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju, zainicjowanej w 2020 roku przez Turkmenistan, a aktualnie wykorzystywanej przez Chiny do promocji sloganów polityki międzynarodowej. Ponadto, w obliczu przeprowadzenia Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa oraz drugiej rocznicy wybuchu wojny Rosji na Ukrainie, szczególnie ważna jest analiza stanowiska ChRL na forum ONZ w tym zakresie. Całość informacji z lutego wraz z komentarzem pobierz tutaj.

Monitor Chiny w ONZ (1/2023). W styczniu do najważniejszych kwestii związanych z aktywnością ChRL na forum ONZ należy zaliczyć przeprowadzenie Powszechnego Przeglądu Okresowego Rady Praw Człowieka ONZ w Genewie. Związane są z tym pewne kontrowersje, gdyż według zachodnich źródeł, chińska dyplomacja aktywnie lobbowała państwa rozwijające się, wpływając na charakter debaty nad kwestią praw człowieka w Chinach. Dyplomacja ChRL uczestniczyła również w Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, gdzie Chiny de facto określiły priorytetowe obszary współpracy międzynarodowej. Podobne wnioski należy wyciągnąć po rozmowach chińsko-amerykańskich, przy okazji obchodów 45. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych. Zarówno Chiny jak i USA wyznaczają płaszczyzny współpracy dwustronnej, które mają skutkować obniżeniem napięć między mocarstwami. Całość informacji z stycznia wraz z komentarzem pobierz tutaj.