Podczas gdy większość analiz przedstawia inicjatywę Pasa i Szlaku jako wielką strategię Chin opartą na podejściu imperialnym, wspieranym przez rząd ChRL, jest to jedynie część złożonego procesu. Prof. Mierzejewski przyjął w swoich badaniach perspektywę krajową, przedstawiając inicjatywę Pasa i Szlaku przez pryzmat relacji dwustronnych pomiędzy władzami centralnymi i lokalnymi z dłużej perspektywy po 1978 r. W pierwszej części wystąpienia skupia się na relacje pomiędzy władzami centralnymi oraz prowincjonalnymi, omawiając proces fragmentacji i decentralizacji w Chinach, włącznie z horyzontalną konkurencją między prowincjami pod rządami Deng Xiaopinga oraz centralizacją zainicjowaną przez Xi Jinpinga. W drugiej części omówiona została inicjatywa Pasa i Szlaku jako narzędzie zarządzania wertykalnego przez rząd centralny, umożliwiające Pekinowi centralizację interesów lokalnych aktorów i kierowanie ich międzynarodową konkurencją horyzontalną w sposób bardziej skoordynowany, co umożliwia zabezpieczenie nadrzędnej pozycji Pekinu. Ostatnia część dyskusji poświęcona została trzem studiom przypadku Heilongjiang-Yunnan, Chongqing-Sichuan i Guangdong-Hainan, służącym do weryfikacji rzeczywistych warunków w chinach i podejścia władz lokalnych do inicjatywy Pasa i Szlaku, która została stworzone przez władze centralne. Projekt badawczy został zralizowany dzięki wspraciu Narodowego Centrum Nauki na podstawie umowy UMO-2017/25/B/HS5/02117.