FocusOSA #114: Relacje Japonia-EŚW

22 października 2019r. premier Czech Andrej Babiš odwiedził Japonię w ramach uroczystości związanych z koronacją Cesarza Naruhito. Oprócz udziału w oficjalnych spotkaniach dyplomatycznych szef czeskiego rządu pojawił się na targach samochodowych Tokyo Motor Show, gdzie spotkał się z przedstawicielami firmy Toyota. Czeski polityk próbował przekonać przedstawicieli koncernu do zwiększenia inwestycji w fabryce Toyoty w mieście Kolín. Jeżeli jego działania przyniosą oczekiwane rezultaty możliwe, że Toyota rozpocznie produkcję samochodów hybrydowych w tym kraju. Premier stwierdził, że Czechy są najlepszą bazą produkcyjną dla Toyoty w Europie. Plany rozpoczęcia produkcji pojazdów hybrydowych w Czechach doskonale wpisują się w dotychczasowe działania rządu wspierające wykorzystanie alternatywnych paliw. Czeski rząd wykorzystuje fundusze unijne w celu stworzenia infrastruktury wspierającej transport oparty na alternatywnych źródłach energii, których efektem ma być rozbudowa sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz zasilanych wodorem.

Marcin Socha

Jak na razie japoński koncern systematycznie wzmacnia swoją obecność w regionie EŚW. Władze Toyoty przedstawiły plany zwiększenia produkcji silników oraz przekładni w fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Całkowita wartość inwestycji związanych z uruchomieniem w Polsce produkcji przekładni do pojazdów hybrydowych oraz zwiększeniem produkcji może przekroczyć 5,5 miliarda PLN. Polskie fabryki zaopatrują montownie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji, Rosji, RPA i Japonii. Silniejsza obecność Toyoty w Czechach i Polsce jest także okazją do zwiększenia produkcji w innych państwach regionu takich jak Rumunia. Japońska grupa JTEKT zainwestuje 125 milionów Euro w celu zwiększenia produkcji łożysk samochodowych w mieście Teleorman. Rumuńska fabryka będzie dostarczać części do samochodów Toyoty produkowanych w Europie.

Jedną z głównych przyczyn zwiększenia produkcji Toyoty w regionie jest dalsza niepewność dotycząca Brexitu. Japoński koncern musiał zrezygnować z wcześniejszych planów otwarcia nowych linii produkcyjnych na Wyspach Brytyjskich. Zamieszanie związane z negocjacjami brexitowymi jest okazją dla państw EŚW do przyciągnięcia japońskich inwestycji w sektorze samochodowym. Trudno jednak przewidzieć, czy dalsze zabiegi przywódców europejskich takie jak wizyta premiera Babiša w Tokio będą skuteczne w dłuższej perspektywie. Wiele potencjalnych projektów inwestycyjnych jest zagrożonych przez coraz trudniejszą sytuację na rynku pracy. W zeszłym roku niedobór wykwalifikowanej siły roboczej doprowadził do silnego spadku liczby zagranicznych inwestycji w Czechach. Jeżeli rządy EŚW nie poradzą sobie z tym problemem, podobną sytuację będzie można zaobserwować w innych państwach regionu.