201804.27
1

FocusOSA #29: Korea Południowa w EŚW

Już od jakiegoś czasu jest dość widocznym, że Korea Południowa zamierza konkurować z Chinami i Japonią na europejskim rynku motoryzacyjnym. Południowokoreańskie firmy są szczególnie zainteresowane rozbudową produkcji baterii do samochodów elektronicznych w Europie Środkowo-wschodniej. Wpisuje się to w działania rządu, który kreuje wizerunek Korei Południowej na lidera innowacji, także w zakresie ochrony środowiska i motoryzacji. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na pojawienie się w marcu tego roku kolejnej południowokoreańskiej firmy produkującej baterie do samochodów elektrycznych na Węgrzech oraz zwiększenie inwestycji LG Chem w Polsce. Należy zauważyć, że współpraca na rynku motoryzacyjnym nie jest jedynie jednostronną inicjatywą południowokoreańską. Państwa Grupy Wyszehradzkiej, dla których rynek ten jest istotną gałęzią przemysłu, poszukują możliwości modernizacji produkcji zgodnie z najważniejszymi światowymi trendami: zrównoważonym rozwojem oraz postępem autonomizacji.

W marcu odbyła się ceremonia otwarcia budowy fabryki baterii litowych południowokoreańskiej firmy SK Innovation, która już podpisała kontrakt z Mercedesem. Na ceremonii otwarcia obecny był węgierski minister spraw zagranicznych i handlu PéterSzijjártó, który ogłosił, że rząd wesprze ten projekt grantem w wysokości 8 miliardów forintów. Nie jest to pierwszy południowokoreański gigant, który zainwestował w rynek motoryzacyjny na Węgrzech. W zeszłym roku w Göd na północ od Budapesztu produkcję rozpoczęła firma Samsung SDI. Premier Orban prognozował, że Węgry staną się regionalnym centrum dla nowoczesnego przemysłu motoryzacyjnego oraz liderem wśród producentów samochodów elektrycznych. Wybór Węgier przez SK Innovation zdaje się potwierdzać przewidywania Orbana. Węgierski premier podczas zeszłorocznego przemówienia na ceremonii otwarcia fabryki Samsung SDI podkreślił, że rząd zamierza wzmocnić gospodarkę poprzez współpracę z Koreą Południową, która jest „symbolem jakości oraz innowacji”. Dla obu państw ta współpraca jest korzystna: na Węgrzech powstają nowe miejsca pracy oraz wprowadzane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, natomiast południowokoreańskie firmy mogą liczyć na rządowe granty oraz ulgi podatkowe. Przykładem takiej współpracy może być ukończona w zeszłym miesiącu budowa fabryki części do akumulatorów w samochodach elektrycznych południowokoreańskiej firmy Shinheung SEC, wsparta rządowym grantem w wysokości 769 milionów forintów. Była to pierwsza inwestycja firmy na rynku europejskim. Oprócz rozbudowy sektora zajmującego się produkcją części do samochodów elektrycznych, w marcu południowokoreańska firma Hankook Tire ogłosiła zwiększenie inwestycji na Węgrzech. Specjalizująca się w produkcji opon samochodowych firma chce konkurować z Chinami na rynkach Europy Środkowo-wschodniej. Hankook ma zainwestować 370 miliardów wonów na rzecz rozszerzenia produkcji o opony do autobusów i samochodów ciężarowych.

Warto zauważyć, że Korea Południowa interesuje się nie tylko Węgrami, ale całym regionem. Początkowo SK Innovation rozważała również Polskę inwestycję w Polsce, ale ostatecznie realizacja projektu za kwotę 650 mln euro rozpoczęła się na Węgrzech. Południowokoreańska firma prawdopodobnie zrezygnowała z inwestycji w Polsce ze względu na budowę fabryki baterii samochodowych innego koreańskiego giganta, LG Chem w Kobierzycach. W 2016 roku LG Chem ogłosiło realizację w Polsce projektu o wartości 1,3 miliardów złotych. W październiku zeszłego roku Koreańczycy zadeklarowali rozszerzenie inwestycji o 4,5 miliarda złotych. W marcu tego roku Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii Polski poinformowało, że zamierza przyznać LG Chem grant w wysokości ponad 242 milionów złotych w ramach programu wspierania inwestycji o kluczowym znaczeniu. Jest to największa polska dotacja dla firmy zagranicznej od 2007 roku. Koreańczycy budują w Polsce nie tylko fabrykę, ale także ośrodek badawczo-rozwojowy. Współpraca z południowokoreańskimi firmami wpisuje się w polską politykę zagraniczną na 2018 rok. Minister spraw zagranicznych Jacek Czaputowicz ogłosił, że wzmocnienie relacji z Japonią i Koreą Południową, czyli państwami z którymi nawiązane zostało strategiczne partnerstwo znajduje się wśród priorytetów polskiej dyplomacji. Partnerstwo z Seulem wpisuje się także w realizację celów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada reindustrializację i rozwój elektromobilności.

Inwestycje południowokoreańskich firm na rynkach motoryzacyjnych są korzystne dla Europy Środkowo-wschodniej. Rynek ten jest istotną częścią gospodarek państw w tym regionie. Jednocześnie przemysł motoryzacyjny w Europie pozostaje w tyle jeśli chodzi o rozwój innowacji w porównaniu chociażby do Korei Południowej, Japonii czy Chin. Z tego powodu inwestycje w rozwój samochodów elektrycznych oraz autonomizacji samochodów jest niezwykle istotny dla Europy Środkowo-wschodniej. Co więcej, produkcja baterii do samochodów elektrycznych przez kilka południowokoreańskich firm w Polsce i na Węgrzech może być korzystna dla całego regionu, przyciągając kolejne inwestycje dotyczące innych części samochodowych. Polska Agencja Inwestycji i Handlu poinformowała, że rozpoczęła rozmowy z SK Innovation na temat produkcji w innych segmentach rynku.Korea Południowa chce natomiast wyprzedzić konkurencję z Chin i Japonii, odpowiadając na zapotrzebowania rynku europejskiego.